واژه باران

ببار ای بارون ببار، با دلم گریه کن خون ببار...

تبلیغات

  • ۰۸:۱۹

چند هفته قبل تلویزیون مستندی پخش میکرد به نام "محرمانه کولا" که دربارهء تاریخچهء نوشابه کوکاکولا بود. 

در قسمتی از این برنامه گفته میشد که در تاریخ تبلیغات تجاری، کوکاکولا اولین محصولی بوده که از تصویر نقاشی شده یک زن بازیگر در تصاویر تبلیغاتیش استفاده کرده. بعدها این شیوه تبلیغ گسترش پیدا کرد.

 وقتی که پپسی کولا هم وارد بازار شد، از تصاویر ورزشکاران مرد برای تبلیغاتش استفاده کرد. بعد این دو محصول مشهور، نحوه ای از تبلیغات وابسته به جنسیت را بین خودشان تقسیم کردند. نمیدانم این یک قرار رسمی بود یا قاعده ای نانوشته. 

اما اینطور بود که برای جذب مشتری، پپسی کولا بر جذابیت های جسمی مردانه و کوکاکولا بر جنبهء زنانه آن تاکید میکرد. از جمله طراحی بطری های کمر باریک برای کوکاکولا که تداعی کنندهء اندام زنانه است به همین سیاست تبلیغاتی مربوط میشود.

 البته مطالبی که در این مستند گفته شد خیلی بیشتر از اینها بود. تبلیغات تجاری بر اساس نژاد سفید یا سیاه پوست، تبلیغات در بخش سیاسی، تاثیرگذاریهای سیاسی در زمان جنگ جهانی و حال حاضر... و خیلی چیزهای دیگر. 

اما فعلا این بخش برای من جالب بود.

مدتی قبل از دیدن این مستند بطور اتفاقی وارد سایتی شدم که دربارهء تبلیغات کالا و خدمات بود. یک سری اطلاعات علمی و آموزش ها را ارائه کرده بود برای کسانی که دغدغه ارائه کسب و کار خود را در بازار دارند و به نظر می آمد مطالب هم کاملا علمی و آزمون شده هستند. معمولا از این سایتها زود خارج میشوم اما آن روز مطلبی نظرم را جلب کرد. 

تبلیغات وابسته به جنسیت (زن، مرد) به عنوان یک شیوهء تبلیغی علمی و رسمی در جهان تبلیغات مطرح است. همهء ما تصویر زنها را در تبلیغات صابونها، مواد آرایشی و حتی اتومبیل ها! دیده ایم. نکتهء جالب آن مطلب این بود که نوشته بود برای جذاب کردن یک آگهی تجاری با استفاده از جنسیت زن، لازم نیست از تصویر تمام قد یک زن استفاده کنید. فقط یک لب، قسمتی از شانه یا گردن، مچ دست یا ساق پا می تواند جذابیت زیادی ایجاد کند. 

آنچه بعدا در مستند کوکاکولا دیدم این نکته را تایید کرد. طراحی شیشه فقط برای تداعی کمر باریک زنانه. 

و بعد... 

از حرفهایی که بطور متناوب دربارهء حجاب و حدود آن میشنویم یکیش این است که حالا چرا تا مچ دست؟ حالا مگه دو سانت بالاتر باشه چی میشه؟ یه تار مو بیرون باشه چی میشه؟ نوک انگشت پا رو کی می بینه آخه؟ یا با تمسخر می گویند که چه مردهای فلان شده ای که بخاطر یک تار مو، از راه راست کج میشوند و... 

من نمیدانم آیا دو رشته مو یا دو سانت از مچ دست باعث گمراهی کسی میشود یا نمیشود. اما آیا ممکن است از ساق پا یا گوشهء گردن یک خانم بشود تبلیغات تجاری ساخت، بدون اینکه زنی وجود داشته باشد که حاضر شود حداقل ساق پایش یا گردنش را برای عکاس و فیلمبردار و تماشاگر، بدون پوشش نشان بدهد؟

باز هم از خودم می پرسم چطور در دنیای تبلیغات، "جذاب بودن ساق پای زن برای مشتریان"، یک "علم" است و در دنیای دینداری، یک جور "جهل" و تحجر است؟! 

  • ۶۵
مهدی رنجبر
خیلی جالب نوشتید مرسی
ممنون.
 خواهش میکنم.

صـــا لــحـــه
چقدر جالب...
این مستند رو شبکه چند میداد؟
فکر کنم افق بود.
برگ سبز
سلام خوبین؟ این تیکه به عنوان نتیجه گیری متن نیست بنظرم: 
اما بعد از دیدن آن مطالبی که بازگو کردم، به این نتیجه رسیدم که برای اینکه از ساق پا یا گوشهء گردن یک خانم بشود تبلیغات تجاری ساخت، باید اول زنی وجود داشته باشد که حاضر شود ساق پایش یا گردنش را برای عکاس و فیلمبردار و تماشاگر، بدون پوشش نشان بدهد. 
بلکه اون آخر آخر مرتبطه با این پاراگراف حیفش نکن چون تمرکز را می شکنی 
جالب بود برام
حالا در مورد پپسی چی می گفت؟ اونم علمی و تاثیرگذار (تبلیغاتی) بود؟ 
سلام الحمدلله شما چطورین؟ 
درست میگی. ممنون از نظرت. تغییرش دادم. اتفاقا اون پاراگراف آخر رو در آخرین لحظه اضافه کرده بودم.
آره. لابد اونم جذاب بوده دیگه.
اصل برنامه در مورد خود کوکاکولا بود. یه قسمت کوتاهش مربوط به رقابت بین پپسی و کوکا بود که نوشتم.
آسـوکـآ آآ
جالبه...
ولی واقعا تا به حال دغدغه ی من نبوده و دیدن این مستندات رو دوست ندارم.
و البته شبکه افق رو که با همه مسائل به صورت کاملا شعاری برخورد می کنه.
خب هر کسی سلیقه ای داره. کلا فیلمهای مستند برای من جالبند.

من که مدیر شبکه افق نیستم که بخوام از همه کارهاش طرفداری کنم. لابد نقایصی هم داره. اما خب بعضا حرفهایی رو از این شبکه میشه شنید که جاهای دیگه گفته نمیشه. 
ضمن اینکه به نظر می اومد این یه مستند خارجیه و دوبله شده است. چون تصاویرش از لحاظ قدمت و سندیت طوری بود که بعیده در دسترس یه فیلمساز غیرامریکایی باشه. 
ح. شریفی
سلام
واقعاً جالب بود.
ممنون
سلام 
خواهش میکنم.
دامنِ گلدار
سلام، تبلیغات و استفاده از تاثیر ناخودآگاهش روی ذهن واقعا جالبه.

البته من نظر دیگه‌ای هم دارم که نمیدونم درسته بنویسم و بحث رو باز کنم یا نه. اینکه با دو مسئله مواجهیم، استفاده از تصاویر تحریک‌آمیز برای جذب مشتری، که حتی میشه با نرم‌افزار چنین محتوایی رو تولید کرد، حتی اگر هیچ خانمی پوشش خودش رو برای چنین کاری کنار نگذاره، و دومی بحث بر سر مالکیت تن و حس آزادی و زیبایی‌شناسی درونی آدمها (در اینجا خانمها). من فکر میکنم اگر کسی دوست داره تا مچ دست پوشیده باشه حتما باید طوری که دوست داره لباس بپوشه و کسی نمیتونه این مسئله رو زیر سوال ببره، ولی اگر کسی هم این پوشش رو نداره لزوما به معنی این نیست که در حال عرضه کردن تن خودش به دیگران است. مشکل من با تفکر اینکه زن خودش رو پوشیده نگه داره تا مرد به خطر نیفته اینه. هر انسانی در انتخاب ظاهرش باید آزاد باشه و مطمئن هستم دعدغه‌های ما انسانها فارغ از اینکه مرد یا زن باشیم خیلی بزرگتر از دست یا مو یا گردن هست. البته اگر آدم از فکرش استفاده نکنه و فقط زندگی دنیا رو با هدف لذت و از راه چشم‌ ببینه، هم فریب اینطور تبلیغات رو میخوره، هم با دیدن پوششهای مختلف اذیت میشه. ما باید از مرز ظاهر عبور کنیم. فقط همین. 

خیلی احتیاط کردم صحبتم برخورنده نباشه، چند بار شک کردم بنویسم یا ننویسم. من از نظر پوشش جایی میانه هستم، ولی تا دلتون بخواد هدف نگاه جنسیت‌زده واقع شدم و برای همین این مسئله فکرم رو معمولا مشغول میکنه. اگر از هدف اصلی بحث خارج شدم میبخشید. ممنون.
سلام 
ممنون از توجهتون
اتفاقا اولش دربارهء این مستند مطلب دیگه ای بجز این نوشته بودم که موضوعش همین تاثیر تبلیغات و فریبهای تبلیغاتی بود. چون این هم چیزی بود که در سرگذشت کوکاکولا خیلی نقش پررنگی داشت.
.
ببینید. من سعی میکنم چکیدهء مطلب رو تو دو جمله بگم. تبلیغاتچی ها از نمایش جزء کوچکی از زیبایی جسم زن هم می تونن پول در بیارن، چون: یک مسئلهء علمی هست که میگه جزئی از جسم زن می تونه جذابیتی معادل همه اش یا حتی بیشتر ایجاد کنه. پس: ما حتی به اندازهء همون جزء نباید از اون حد پوششی که خداوند تعیین کرده، کم کنیم. چون که جزئش معادل همه اشه. 
.

دربارهء بقیه فرمایشتون: منم دوست ندارم بهم بگن که حجابت رو بخاطر گناه نکردن مردها رعایت کن. چون فکر میکنم هر کسی مسئول تقوای خودش و مسئول گناه خودشه. اما من زن هم مسئول تقوا و گناه خودمم! اگه اون حد پوشش قانونی خداوند رو رعایت نکرده باشم، مسئولم. نمی تونیم خودمون به حرف خدا گوش نکنیم به مردها بگیم گوش کنن. 
خدا هم نفرموده بخاطر مردها، بلکه فرموده حجاب بگیرید بخاطر اذیت نشدن خودتون و بخاطر اینکه با علم و عملتون شناخته بشین، نه با جسمتون. این اصلش. حدودش هم همونی که خداوند گفته باشه دیگه. بخاطر دلبخواه مردها و یا زنها تعیین نشده. بلکه فقط حرف اینه خدا چی گفته؟ ما همون رو انجام بدیم. دیگه بعدش اگه مردی بازم چشمشو کنترل نکرد خودش مسئوله نه ما. 

Meghnatism ...
عمیق بودو سنگین
مدارس تعطیل!

امیدوارم با سرچ بتونم این مستندی که گفتی رو بجورم
فضولیمان گلی کرد
شاید سایت شبکه افق داشته باشه. امیدوارم بجورید. :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan